در اجلاس وسیع چه گذشت؟
ی. احمدی ی. احمدی

با دنیائی از امید واری وشادی از فاصله ً هزار کیلومتری برای شرکت در اجلاس وسیع نیروهای ملی ودموکرات وترقی خواه سفر کردیم.

در آغاز چشم ما به دیدن دوست های دیرینه روشن شد.

توقع داشتیم جلسه با کیفیتی را پشت سر بگذاریم .از آغاز با چهره ها وگفتار ضعیف وبی کیفیت مواجه شدیم.از آن حزب زبده ای که داشتیم همین بود چهره هائی که باید دل های پر ارزو را شاد می کرد؟ همین بود مطالبی که باید گفته میشد؟ همین بود روحیه ای که مارا برای همدلی بیشتر وآمادگی نیرومند تر برای کار مشترک فرامیخواند؟

حزب دموکراتیک خلق افغانستان (حزب وطن)نیروی نخبه وپر کیفیت روشنفکری افغانستان بود که در رده های مختلف آن درخشان ترین چهره ها جاداشتند. محترمان کمیسیون تدارک نمی توانستند چهره های مناسب تری از لحاظ درک وتوان وگذشته افراد را به میدان بیاورند؟

دریغا که کم لطفی در حق ما روا داشته شد زیرا دیده شد که بعضی از احزاب که خود توان ودرخشش کافی نداشتند در برابر برگذاری پر جلال تر این اجلاس سنگ اندازی کردند تا معایب و کم توانی شان پوشیده بماند ونتیجه آن شد که دیدیم.

 تا کنون اکثریت مطلق تبصره هائی که در سایتهای انترنتی انتشار یافته است مبین این حقیقت میباشد که خود برگذاری این اجلاس گام بسیار با ارزش وزیبنده ای است که عقل سلیم افراد دموکرات وترقی خواه جز تائید آن نمیتواند ولی درتمام جریان جلسه تلاش ها بود برای خود نمائی که در آن هم اکثریت سخنرانان چندان موفقیتی نداشتند.

مطالبی که از جانب سخنرانها مطرح میشد ربط چندانی به اهداف اعلام شده جلسه نداشت ؛تا حدی که حاضرین چندین بار بعنوان اعتراض از ادامه سخنرانی بعضی ها جلوگیری کردند.خوشبختانه که بالاخره فردی هم پیدا شد که درست وحسابی صحبت کرد. این شخص آقای شفیق الله توده ای  رئیس نهضت فراگیر دموکراسی وترقی افغانستان بود که بجا ومتین ومطابق خواست وطرح جلسه سخنرانی سنگین ومتین داشت وکمی هم آقای صلاح الدین صمیم نماینده کنگره ملی افغانستان.

گردانندگی جلسه گاهی به بیراهه می رفت وبطور عموم گردانندگان از تسلط بر برنامه وفضای صالون عاجز بودند. تنها وقتی که وظیفه گردانندگی به شخصی بنام آقای بیژن پور که ندانستم اهل کدام حزب بود سپرده شد،وی با مهارت زیاد برنامه را رهبری میکرد وبا صحبتهای بسیار زیبا کار گردانندگی را انجام داد که ایکاش کمیسیون تدارک از افراد بیشتری مانند وی که عده شان در تالار کم نبود، استفاده میکرد.

دریغا که در هر پدیده خوب هم گاهی جهات بد رخ خود را نمایان می سازد .مثلاً این آقای بیژن پور با وجود نشان دادن فضیلت ودانائی در کارش ،این واقعیت برجسته را درک نکرده بود که این اجلاس مربوط  به نیروهای ملی ودموکرات وترقی خواه بود نه نیروهای اخوانی. وی سه بار از نام یکی از رهبران برجسته اخوانی با تاکید زیاد یاد کرد که تاسف به بار آورد ولی آفرین بر حاضرین که عکس العمل منفی نشان ندادند.اما با آنهم عده ای از حاضرین زمزمه میکردند که هر دوره و دولتی قهرمانان خود را داشتند ومی گفتند که اگر از قهرمان اخوانی ها یاد میشود پس چرا از قهرمانان جمهوری افغانستان مانند هدایت الله، مصطفی قهرمان،جلال رزمنده، خلیل خسرو ، وغیره وغیره یاد نمی کنند.

از اینکه بگذریم نتیجه ای که از این جلسه بدست آمد مایه دلگرمی است.نتیجه جلسه این بود که تلاش برای متحد ساختن نیروهای ملی ومترقی و دموکرات ادامه خواهد داشت. این باعث شد که باوجود دلسردی از جریان جلسه دلگرمی برای آینده بمیان آمد.

 


April 27th, 2008


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها